STATEMENT

Ik reis veel. Ik ben geïnteresseerd in andere leefwijzen, gebruiken en zienswijzen die mijn eigen waarden en normen ook telkens weer ter discussie stellen. Vaak merk ik dat een herinnering anders is dan oude reisfoto lijkt weer te geven. Zijn mijn herinneringen in de loop der jaren gewijzigd? Of was de oude foto niet representatief voor de situatie? Wat is de waarheid en wil ik die ook wel precies kennen?

Bij mijn schilderijen maak ik meestal gebruik van mijn reisfoto’s. Ik maak een uitsnede of een collage en vertaal die in grove kleurvlakken in een beperkt kleurenpalet. Vaag herkenbaar staan de kleurvlakken voor de onduidelijke herinneringen. Daarna begin ik met een penseel en zwarte verf aan ‘mijn reis’ over het canvasdoek. Daarbij probeer ik soms het oorspronkelijke beeld te ‘reconstrueren’ maar vervolgens ook weer mijn eigen waarheid te creëren.

Deze penseelwandeling over het doek ervaar ik als een metafoor voor het leven. Volgt mijn penseel netjes de grenzen van de kleurvlakken dan wordt het schilderij (het leven) saai en voorspelbaar. Houd ik geen rekening met de vlakken dan wordt het geheel chaotisch en betekenisloos. Er ontstaan twee dimensies in het werk. Door voortdurend te wisselen tussen ‘volgen’ en ‘afwijken’ ontstaat er een schurende dialoog tussen de nieuw getekende realiteit en de grove gekleurde herinneringen. Door te schakelen tussen beide dimensies geeft elk schilderij steeds weer nieuwe details en herinneringen prijs terwijl andere weer verdwijnen.

BIOGRAFIE

Een opleiding aan de afdeling Grafiek aan de Academie der Beeldende Kunsten te Arnhem werd na een jaar ingeruild voor een gecombineerde carriere als natuurkunde-docent en popmuzikant. Tientallen jaren als gitarist in diverse bands resulteerde uiteindelijk in het succesvolle 2-mans project Black Market Audio. De aanstekelijke, dansbare instrumentale muziek is veelvuldig gebruikt in commercials (Michelob, Toyota, Renault, Bufetti), TV-series en films. De albums ‘Autorama’ en ‘Shake’ zijn uitgebracht in Japan en Italië.

Met Black Market Audio heeft Bert ook de research/vormgeving gedaan voor twee compilatie-cd’s; ‘Dutch Rare Groove’ en ‘Dutch Exotica’. Die laatste compilatie is ook al voorbeeld van de combinatie van reizen en een passie (in dit geval muziek).

Hij was vier jaren lang één van de grondleggers van de Multimedia Academie te Amersfoort. Maar daarna besloot hij zich uitsluitend toe te leggen  op zijn passies: reizen, muziek en kunst.

Onder de naam BlueHipster maakte hij veel cartoons, illustraties (o.a. Volkskrant, vpro-gids) en schilderijen. Hij verhuisde naar zijn geboortestreek en opende een woonhuis-galerie ‘De Heerlijkheid van Wisch’ in Terborg.

Na een periode van diverse projecten en experimenten heeft hij nu een volstrekt eigen beeldtaal gevonden.

EXPOSITIES

2019 22 juni t/m 22 september Eye Candy 23 Galerie Anita Ammerlaan in Roosendaal

2019 08 april t/m 03 mei Bibliotheek Hengelo (O)

2019 03 maart t/m 07 april 2019 Galerie Orso d’Oro – Wehl

2018 December – …. (voortdurend) Galerie ‘De Heerlijkheid van Wisch’ Terborg

2016 Augustus-September – expositie Sluijter & Meijer Rotterdam

2011 Koepeloven, DRU industriepark expositie “Overgangsriten” ledenkunstenaarscollectief Breekijzer

2011 mei – Design & Kunst etalageroute en kunstmarkt Doetinchem

2010-2014 Warnars & Warnars Kunsthandel in Naarden-Vesting

2010 September – Open Art Fair Utrecht

2009 7 november – Kunst Strip Beurs Utrecht

Facebook
Instagram